Gonzalo Navarro, puntaje nacional en la PSU: “La Ley corta en educación se quedó corta”

Por Periódico Solidaridad

Tras el fallo del Tribunal Constitucional (TC), el Gobierno presentó un rápido proyecto de ley al Congreso. Al parecer existe una urgencia que apunta más a responder por los plazos que a las demandas del movimiento estudiantil, ¿cuál es tu opinión del manejo de la reforma?

La “ley corta” en educación se quedó corta en relación a las demandas que como  movimiento estudiantil exigimos desde el año 2011. De entonces, hemos pedido tajantemente gratuidad universal y educación pública de calidad, y lo que tenemos hoy es que se está dejando fuera al 50% de los estudiantes más vulnerables del país y se excluye a los centros de formación técnica e institutos profesionales.

Sin mencionar la nebulosa en que quedaron varias universidades públicas tras quedar excluidas de la gratuidad…

Así es, prácticamente es una burla para el movimiento estudiantil. Se está financiando a universidades privadas por sobre las universidades estatales, es decir, se está financiando al mercado en la educación.

La reforma tampoco integró dentro de sus medidas de urgencia un cambio en el sistema de ingreso a la educación superior, pese a que los resultados retroceden cada año…

La PSU es un sistema de ingreso a la universidad segregador socioeconómicamente, un sistema perverso,  una prueba estandarizada que al final lo que mide es lo que puedes pagar, un mapa de la desigualdad social en Chile, es algo urgente que debemos cambiar. Venimos exigiendo esto hace mucho tiempo y el gobierno hace oídos sordos.

¿Qué otras problemáticas sociales se quedan fuera de la reforma?gl

Sabemos que en Chile hay un serio problema respecto a la educación sexista, existen colegios para hombres y colegios para mujeres, hay una educación diferenciada que al final se reduce en que de los 65 puntajes nacionales, el ochenta por ciento son de hombres. Además, está el problema de las carreras masculinizadas y feminizadas, donde las mujeres están relegadas a carreras de servicio, mientras que los hombres a carreras como ingeniería -como Beauchef donde la población es mayoritariamente masculina-, entonces el sexismo en la educación hay que atacarlo desde todo ámbito, pero sobre todo es un tema cultural que hay que combatir desde el interior.

Una batalla difícil de terminar sin una voluntad política, ¿cómo fue tu experiencia en el Instituto Nacional?

Algunos compañeros libertarios y de convergencia de izquierda, abordamos estas problemáticas, pero dentro del Instituto sigue siendo un tema tabú porque estamos hablando de un colegio tradicionalista, con más de doscientos años de historia, pero es inconcebible que en el siglo XXI,  sigan existiendo colegios de hombres y colegio de mujeres, es algo que estamos reclamando hace tiempo, pero no se nos ha escuchado y se nos ha aplacado con argumentos baratos diciendo que el colegio no está preparado por un tema de infraestructura, pero sin demostrar un compromiso claro al respecto.

Y la decisión final, ¿cuál carrera vas a estudiar y en qué universidad?

Voy a estudiar Teoría de la Música en la Universidad de Chile, una decisión que tomé hace tiempo, un espacio donde me podré desenvolver  política y académicamente porque  el estudiantado de la Chile está consciente de sus problemáticas sociales. Pero sobre todo, mi horizonte es seguir luchando, continuar con mis ideales, sin bajar los brazos, existen muchos problemas en el país por resolver.

50 Comments

  • fiverr seo

    08.04.2016 at 03:52 Responder

    There is perceptibly a bundle to realize about this. I think you made certain nice points in features also.

  • 24 7 fitness

    12.04.2016 at 11:12 Responder

    We stumbled over here different web page and thought I might as well check things out. I like what I see so now i am following you. Look forward to checking out your web page again.

  • kitesurfing

    12.04.2016 at 11:20 Responder

    hi!,I love your writing so a lot! share we be in contact more approximately your article on AOL? I require an expert in this space to resolve my problem. May be that’s you! Taking a look forward to look you.

  • GEM Residences

    12.04.2016 at 11:30 Responder

    Appreciate you sharing, great blog.

  • fifa coins

    12.04.2016 at 11:38 Responder

    I really like what you guys are up too. This type of clever work and coverage! Keep up the superb works guys I’ve you guys to my own blogroll.

  • halkalД± evden eve nakliyat

    12.04.2016 at 11:47 Responder

    Wow, great blog.Really thank you! Cool.

  • yenibosna evden eve nakliyat

    12.04.2016 at 11:57 Responder

    Really informative article post.Thanks Again. Keep writing.

  • sefakГ¶y nakliyat

    12.04.2016 at 12:07 Responder

    Major thanks for the article.Really thank you! Awesome.

  • artificial flowers online

    12.04.2016 at 12:15 Responder

    There is clearly a bundle to know about this. I feel you made various good points in features also.

  • agen euro

    12.04.2016 at 12:24 Responder

    Major thankies for the article post.Really looking forward to read more. Really Great.

  • custom aircraft platforms

    12.04.2016 at 12:34 Responder

    Hi there, I found your blog via Google while looking for a related topic, your web site came up, it looks great. I have bookmarked it in my google bookmarks.

  • obat kuat

    12.04.2016 at 12:48 Responder

    At this time it seems like Drupal is the best blogging platform available right now. (from what I’ve read) Is that what you’re using on your blog?

  • make money online

    12.04.2016 at 13:02 Responder

    Hey! Would you mind if I share your blog with my myspace group? There’s a lot of folks that I think would really appreciate your content. Please let me know. Many thanks

  • dog car seat cover

    12.04.2016 at 13:22 Responder

    Im thankful for the blog article. Really Great.

  • Led Lighting

    12.04.2016 at 13:30 Responder

    Hello there! Do you know if they make any plugins to protect against hackers? I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any suggestions?

  • Toys

    15.04.2016 at 13:31 Responder

    Nice blog here! Also your web site loads up fast! What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my site loaded up as quickly as yours lol

  • Godfather Slot Machine

    15.04.2016 at 18:00 Responder

    I loved your post. Much obliged.

  • buy cheap air ticket online

    18.04.2016 at 14:57 Responder

    Nice blog here! Also your site loads up very fast! What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my web site loaded up as fast as yours lol

  • cheap asp.net hosting

    18.04.2016 at 15:26 Responder

    Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that I’ve really enjoyed surfing around your blog posts. After all I will be subscribing to your feed and I hope you write again soon!

  • link m88

    18.04.2016 at 16:05 Responder

    When some one searches for his essential thing, thus he/she needs to be available that in detail, therefore that thing is maintained over here.

  • Heathrow Airport Transfers

    18.04.2016 at 16:38 Responder

    Thanks again for the blog post.Much thanks again. Awesome.

  • Femme de mГ©nage ste julie

    18.04.2016 at 17:14 Responder

    I am regular visitor, how are you everybody? This post posted at this web site is actually good.

  • Greenterm Consulting

    22.04.2016 at 16:39 Responder

    wow, awesome article.Much thanks again. Keep writing.

  • bayrampaÅŸa nakliyat

    23.04.2016 at 14:45 Responder

    I loved your article post.Really looking forward to read more. Cool.

  • Solar Lights Reviews

    24.04.2016 at 04:57 Responder

    Awesome article.Really thank you! Really Cool.

  • how to get free microsoft points

    26.04.2016 at 05:07 Responder

    Thanks again for the blog.Really thank you! Cool.

  • Public Invasion Stream online

    27.04.2016 at 13:38 Responder

    Thank you for your blog post.Really thank you! Fantastic.

  • Reimar Hoven Information Security

    28.04.2016 at 04:54 Responder

    Really enjoyed this blog.Thanks Again. Much obliged.

  • Celebrity Gossip

    29.04.2016 at 14:55 Responder

    I’ve been absent for a while, but now I remember why I used to love this blog. Thank you, IВЎВ¦ll try and check back more frequently. How frequently you update your site?

  • hebel

    29.04.2016 at 15:16 Responder

    My brother suggested I might like this website. He was totally right. This post truly made my day. You can not imagine just how much time I had spent for this info! Thanks!

  • malaysia tampons

    29.04.2016 at 15:24 Responder

    Hello there, You have done a fantastic job. I’ll certainly digg it and personally recommend to my friends. I am sure they’ll be benefited from this web site.

  • electrician apache junction az

    29.04.2016 at 15:37 Responder

    Great amazing things here. IВЎВ¦m very glad to peer your post. Thank you a lot and i’m having a look forward to touch you. Will you please drop me a mail?

  • blue waffle infection

    29.04.2016 at 17:45 Responder

    Thanks so much for the blog post.Much thanks again.

  • agenzia immobiliare milano

    29.04.2016 at 23:28 Responder

    I truly appreciate this blog article. Great.

  • international long distance calling

    02.05.2016 at 14:13 Responder

    Awesome post. I am a normal visitor of your site and appreciate you taking the time to maintain the nice site. I’ll be a regular visitor for a long time.

  • international long distance calling

    02.05.2016 at 14:41 Responder

    A big thank you for your blog article.Much thanks again. Awesome.

  • freebetcastle

    02.05.2016 at 17:47 Responder

    Thank you ever so for you blog article.Really looking forward to read more. Cool.

  • 8 ball pool hack android no root

    03.05.2016 at 03:06 Responder

    Thank you for your blog article.Thanks Again. Great.

  • https://www.youtube.com/watch?v=2GFOCMWyoc8/

    05.05.2016 at 03:23 Responder

    Very good post.Thanks Again. Will read on…

  • bola tangkas online

    06.05.2016 at 14:28 Responder

    Hi there! Would you mind if I share your blog with my myspace group? There’s a lot of folks that I think would really appreciate your content. Please let me know. Cheers

  • best free bets

    09.05.2016 at 05:38 Responder

    Fantastic blog. Fantastic.

  • mp3 download lagu

    09.05.2016 at 09:51 Responder

    I value the post.Much thanks again.

  • UAB spring recruitment

    12.05.2016 at 12:01 Responder

    Major thankies for the blog post.Really looking forward to read more. Want more.

  • paisley

    13.05.2016 at 19:57 Responder

    “I cannot thank you enough for the blog.Much thanks again. Really Great.”

  • اخذ ویزای شینگن تضمینی

    15.05.2016 at 10:27 Responder

    I value the blog article.Really thank you! Keep writing.

  • Adbridger

    16.05.2016 at 14:30 Responder

    “Appreciate you sharing, great post.Much thanks again. Great.”

  • ladies lace dresses

    18.05.2016 at 10:16 Responder

    “I’ve learn a few good stuff here. Definitely price bookmarking for revisiting. I wonder how a lot effort you put to create this kind of fantastic informative site.”

  • list of international schools in new cairo

    18.05.2016 at 10:35 Responder

    “Hey are using WordPress for your site platform? I’m new to the blog world but I’m trying to get started and set up my own. Do you need any html coding knowledge to make your own blog? Any help would be really appreciated!”

  • Trading

    18.05.2016 at 10:50 Responder

    “Thanks a bunch for sharing this with all of us you actually know what you’re talking about! Bookmarked. Please also visit my web site =). We could have a link exchange arrangement between us!”

  • Las Vegas web design and development

    20.05.2016 at 05:03 Responder

    Thanks-a-mundo for the blog article.Really thank you! Awesome.