“La empresa discrimina a las mujeres en el ingreso, la cultura te enfrenta a tus compañeros y el usuario se siente con el derecho de agredirte”

por Solidaridad

Daniela Pérez dirige uno de los sindicatos estratégicos de la Región Metropolitana: conductores y conductoras responsables del transporte de más de 2 millones personas diariamente. Hoy enfrenta una doble lucha; terminar con las malas condiciones laborales a consecuencia del Transantiago y defender los derechos de las mujeres de Metro.

La transformación del transporte público sacudió a la población capitalina el año 2007. Con la llegada del Transantiago, Metro se convirtió en la columna vertebral del sistema de transporte público, sus servicios aumentaron drásticamente para dar cabida a más de 2.200.000 de pasajeros diarios, comenzando así la creciente externalización de servicios.

Esta transformación trajo como consecuencia malas condiciones laborales, extensas jornadas de trabajo y una escalada creciente de violencia por parte de los usuarios. Para resolver la crisis, los sindicatos 3 y 4 de Metro, iniciaron un proceso de fusión para unificar a conductores contratados y externos. Ambos sindicatos cumplían funciones similares y sólo presentaban diferencias en los beneficios que la empresa les entregaba, situación que generaba división y debilitaba la capacidad de negociación.

Daniela Pérez, participó activamente de este proceso, convirtiéndose en presidenta del naciente Sindicato Unificado de Trabajadores, Operaciones y Servicios de Metro S.A. el año 2014.

La incorporación progresiva de las mujeres al mercado del trabajo está marcada por múltiples discriminaciones e injusticias ¿Cuál fueron los primeros desafíos que debiste enfrentar?

La primera pelea que dimos fue alcanzar un sueldo único para las y los conductores, que si bien no se logró, nos permitió abrir una puerta para nuevas batallas, muchas de ellas imposibles de no haber existido una mujer en la negociación. Por ejemplo, logramos que todas las mujeres que fueron madres en su período de trabajo obtuvieran un bono de productividad seguro. Pero aún sigue siendo insuficiente, ya que en Metro no hay una intención real de ayudar a la mujer trabajadora. Tenemos turnos que se inician muy temprano, cerca de las 4 de la madrugada y que no ofrece alternativas para las conductoras que son madres.

Esto refleja una desigual distribución del trabajo doméstico en las familias chilenas ¿Cómo resuelven esta problemática las conductoras de Metro?

Cuando son madres y deben reincorporarse después del post natal, están obligadas a conseguir alguien que les ayude en la crianza en condiciones muy difíciles, incluso algunas compañeras han tenido que trasladarse a vivir con algún familiar, debido a que la crianza sigue siendo responsabilidad exclusiva de la mujer. Además, existen experiencias de discriminación hacia las conductoras que hacen valer su Permiso de Alimentación, ya que hay compañeros que reclaman por sus horarios reducidos y, además, la empresa pone trabas a sus licencias médicas por enfermedades de sus hijos.

Protesta Metro Dani1-7035

En este sentido, las prácticas cotidianas que dominan en el mundo sindical suelen ser excluyentes de las mujeres, sus intereses y perspectivas ¿Cómo han enfrentado esta situación?

Históricamente las demandas de las mujeres trabajadoras han sido dejadas de lado. Yo no tengo hijos, pero si viene una colega con algún problema relacionado a su maternidad, me muevo por todos lados para lograr el beneficio correspondiente, porque considero que las mujeres hemos aprendido a ser tremendamente solidarias. El escenario es difícil y quedan muchas tareas por realizar, ya que la empresa discrimina a las mujeres en el ingreso, la cultura te enfrenta a tus compañeros de trabajo y el usuario se siente con derecho a agredirte

¿Cuál es la proporción entre mujeres y hombres al interior de Metro?

Recién en la década de los noventa se permitió el ingreso de conductoras a Metro, ellas sufrieron las primeras discriminaciones, tan absurdas como exigirles medir al menos un metro sesenta de estatura, requisito que no corría para los hombres. A partir del año 2010 la empresa cambió las exigencias, solicitando carreras predominantemente vinculadas a los hombres como mecánica automotriz y electromecánica, esto representa el primer filtro para impedir el ingreso de mujeres. Hoy solo el 20% de los conductores son mujeres.

De acuerdo a diversos estudios, los sectores como minería, construcción y transporte poseen un porcentaje de mujeres afiliadas a organizaciones sindicales muy inferior en comparación al promedio nacional, además de que en todos los puestos directivos existe una mayor proporción de hombres que de mujeres. Al parecer una realidad distinta en tu sindicato…

Hoy el 100% de las mujeres conductoras está sindicalizada y su participación en puestos de responsabilidad es importante. Como presidenta, jamás he sentido discriminación por parte de mi equipo de trabajo, ni por la empresa u otros sindicatos de Metro. No me he sentido discriminada, pero sí comprendo que la situación generalizada hacia la mujer es más difícil. También he tenido que lidiar con la cultura machista que existe en ambientes laborales predominantemente masculinos, como el humor y el vocabulario, pero reconozco el esfuerzo de mis compañeros por cambiar esta situación.

¿Cuáles son los desafíos que asumirá el sindicato en defensa de los derechos de las mujeres de Metro?

Es urgente instalar una política de cuidado para las mujeres trabajadoras en Metro. Por ejemplo, no hay estudios sobre los efectos de la vibración de los carros durante el embarazo, pero eso no significa que no existan consecuencias, se han presentado situaciones complejas entre algunas compañeras. Más grave aún, resultan los numerosos casos de conductoras manoseadas, agredidas y escupidas por usuarios. El año 2014, en la Estación República, un hombre subió hasta la cabina de una conductora y la amenazó con un arma. Como no existía un sistema de seguridad o botón de pánico, la conductora activó un micrófono abierto que permitió alertar a la seguridad. Después de 20 minutos recién pudieron rescatarla. Por eso es fundamental que las propias colegas entiendan que una mujer puede hacer bien su trabajo como dirigente, y la importancia que tiene esta labor para instalar nuestras demandas y denunciar las problemáticas que nos aquejan.

 

[Publicado en la edición N°29 de Solidaridad]

 

 

112 Comments

  • this link

    06.05.2016 at 20:43 Responder

    I simply want to mention I am just all new to blogging and site-building and certainly loved this web blog. More than likely I’m likely to bookmark your website . You amazingly have outstanding articles. Bless you for sharing your webpage.

  • follow this page

    09.05.2016 at 17:52 Responder

    I simply want to tell you that I am just beginner to blogs and absolutely loved your web blog. More than likely I’m want to bookmark your blog . You absolutely come with amazing posts. Kudos for sharing your web page.

  • go to info

    09.05.2016 at 19:41 Responder

    I just want to say I am just all new to blogging and site-building and truly savored this web-site. Almost certainly I’m planning to bookmark your website . You absolutely have terrific well written articles. With thanks for sharing your website page.

  • browse post

    10.05.2016 at 05:51 Responder

    I just want to say I am all new to weblog and honestly loved you’re page. Almost certainly I’m likely to bookmark your blog . You certainly come with very good stories. Regards for revealing your website.

  • great info

    10.05.2016 at 07:43 Responder

    I just want to tell you that I am all new to blogging and site-building and certainly enjoyed you’re blog site. Very likely I’m want to bookmark your site . You absolutely have incredible well written articles. Thanks a bunch for sharing your website.

  • full article

    10.05.2016 at 12:04 Responder

    I simply want to mention I am beginner to blogging and certainly liked your page. More than likely I’m likely to bookmark your website . You actually have outstanding articles and reviews. Many thanks for sharing your webpage.

  • discover more

    10.05.2016 at 13:44 Responder

    I simply want to mention I am just newbie to blogs and absolutely enjoyed you’re web-site. Probably I’m likely to bookmark your blog post . You surely have remarkable articles. Thanks a lot for revealing your web-site.

  • read post

    10.05.2016 at 18:46 Responder

    I simply want to mention I am just very new to blogging and site-building and absolutely enjoyed your web site. Almost certainly I’m likely to bookmark your website . You absolutely come with impressive articles and reviews. Regards for sharing with us your website.

  • follow this page

    11.05.2016 at 02:58 Responder

    I simply want to say I am just all new to blogging and honestly loved your web site. Very likely I’m planning to bookmark your site . You actually come with great writings. With thanks for sharing your web-site.

  • follow this article

    11.05.2016 at 04:34 Responder

    I simply want to mention I am new to weblog and truly savored you’re website. More than likely I’m planning to bookmark your site . You absolutely come with really good writings. Many thanks for revealing your blog.

  • follow this page

    11.05.2016 at 12:37 Responder

    I simply want to mention I am newbie to blogging and truly liked your web page. Almost certainly I’m planning to bookmark your blog . You definitely have incredible writings. With thanks for revealing your blog.

  • go to article

    11.05.2016 at 14:13 Responder

    I just want to mention I am just new to blogging and absolutely savored you’re web-site. More than likely I’m want to bookmark your blog . You surely have wonderful articles. Bless you for sharing your web page.

  • go to info

    12.05.2016 at 04:38 Responder

    I simply want to mention I am just very new to blogging and site-building and certainly enjoyed your web-site. Very likely I’m planning to bookmark your site . You definitely have superb posts. Thanks a bunch for sharing with us your blog site.

  • Kliknij

    12.05.2016 at 09:28 Responder

    You have touched some nice factors here. Any way keep up wrinting. Best regards

  • best rated mattresses 2016

    12.05.2016 at 15:15 Responder

    I am not sure where you are getting your information, but great topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for magnificent information I was looking for this information for my mission.

  • Sprawdz

    12.05.2016 at 15:27 Responder

    I really enjoy yout article. Good job:-)!

  • WEBSITE

    12.05.2016 at 22:37 Responder

    […]Every after inside a when we opt for blogs that we read. Listed beneath are the newest web pages that we choose […]

  • WEBSITE

    13.05.2016 at 06:43 Responder

    […]Sites of interest we have a link to[…]

  • best mattresses for 2016

    13.05.2016 at 16:18 Responder

    I have a Mac and use the latest version of Firefox. I want the download window to stop popping up every time i save like a picture or something. For instance when i save a picture i see in firefox, the download window pops up saying what i’ve downloaded and stuff. How do i get that pop up window to stop popping up everytime i save something to my computer (like a picture) in Firefox? I can’t find anything in preferences in firefox either. PLEASE HELP!.

  • Teacher Education

    14.05.2016 at 08:46 Responder

    Excellent post. I’m dealing with many of these issues as well..

  • Benton Gallik

    14.05.2016 at 10:33 Responder

    Absolutely pent content , thanks for entropy.

  • emotional intelligence

    14.05.2016 at 12:20 Responder

    I am curious to locate out what weblog platform that you are employing? I’m having some minor security issues with my latest site and I’d like to discover something much more risk-free. Do you might have any solutions?

  • Sexy_Sonia

    14.05.2016 at 19:20 Responder

    How do you find time to post amazing stuff like this all the time?

  • emotional intelligence

    15.05.2016 at 04:18 Responder

    I conceive this internet site has very amazing indited content material material posts .

  • Bedroom Furniture 

    15.05.2016 at 05:37 Responder

    Hi, i think that i saw you visited my weblog thus i came to “return the favor”.I am attempting to find things to improve my site!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

  • power washing services in Brookfield

    15.05.2016 at 05:38 Responder

    I gotta favorite this internet internet site it seems handy .

  • Dale James

    15.05.2016 at 09:25 Responder

    thank you for sharing this piece of useful article

  • this site

    15.05.2016 at 16:24 Responder

    what a great article

  • best matress to buy for 2016

    15.05.2016 at 18:34 Responder

    How to become a tutor in creative writing for Further education and or teach English as a second language?

  • emotional intelligence test

    15.05.2016 at 21:33 Responder

    Um, think about adding pictures or much more spacing to your weblog entries to break up their chunky look.

  • emotional intelligence test

    15.05.2016 at 23:17 Responder

    I want reading by way of and I conceive this website got some actually utilitarian stuff on it! .

  • printingvip

    15.05.2016 at 23:19 Responder

    I feel like I’m constantly looking for intriguing items to read about a variety of subjects, but I manage to include your blog among my reads every day because you might have compelling entries that I look forward to. Here’s hoping there’s a whole lot a lot more amazing material coming!

  • vip printing

    16.05.2016 at 11:48 Responder

    When I initially left a comment I appear to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on whenever a comment is added I recieve 4 emails with the same comment. There has to be a means you can remove me from that service? Thanks!|

  • printingvip

    16.05.2016 at 11:53 Responder

    {

  • Darnell Adel

    16.05.2016 at 13:46 Responder

    I got what you intend, thankyou for posting .Woh I am thankful to find this website through google. “Being intelligent is not a felony, but most societies evaluate it as at least a misdemeanor.” by Lazarus Long.

  • print club flyers cheap clubflyersprints com by ClubFlyersPrints.com

    16.05.2016 at 18:38 Responder

    Music began playing anytime I opened this web site, so irritating!

  • vip print

    16.05.2016 at 19:06 Responder

    Every weekend i used to visit this website, for the reason that i want enjoyment, since this this web page conations genuinely fastidious funny stuff too.|

  • nutricionista barcelona

    16.05.2016 at 19:30 Responder

    Wow really glad i came across your internet internet site, i??ll be sure to pay a visit to back now i??ve bookmarked it??.

  • mattress reviews

    16.05.2016 at 23:20 Responder

    How to make old computer a client of new vista computer?

  • Auto Modification

    17.05.2016 at 02:17 Responder

    Well I sincerely enjoyed reading it. This article provided by you is very constructive for correct planning.

  • General Knowledge

    17.05.2016 at 05:21 Responder

    Thank you, I’ve recently been hunting for information about this topic for ages and yours is the best I have located so far.

  • camping-car savoie

    17.05.2016 at 06:37 Responder

    Bonjour, article super interessant, pourrais je le récupérer afin de le mettre dans mon blog ?

  • click through the next post

    17.05.2016 at 12:54 Responder

    Greetings! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you knew where I could find a captcha plugin for my comment form? I’m using the same blog platform as yours and I’m having trouble finding one? Thanks a lot!|

  • Read Webpage

    17.05.2016 at 16:41 Responder

    This blog was… how do you say it? Relevant!! Finally I’ve found something which helped me. Appreciate it!|

  • clothing

    17.05.2016 at 16:57 Responder

    Spot on with this write-up, I truly believe that this website needs a great deal more attention. I’ll probably be returning to see more, thanks for the advice!

  • please click the up coming article

    18.05.2016 at 04:54 Responder

    I’m curious to find out what blog system you’re utilizing? I’m having some minor security problems with my latest website and I would like to find something more secure. Do you have any suggestions?|

  • makeup

    18.05.2016 at 05:24 Responder

    That is a good tip particularly to those new to the blogosphere. Simple but very precise info… Many thanks for sharing this one. A must read article!

  • navigate here

    18.05.2016 at 06:02 Responder

    Hi there! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be okay. I’m absolutely enjoying your blog and look forward to new posts.|

  • Tutaj

    18.05.2016 at 12:37 Responder

    Happy to read you. I will back soon:-)

  • Carpet Installation 

    18.05.2016 at 17:33 Responder

    Thanks for your whole work on this website. My mom delights in conducting investigations and it’s easy to see why. All of us know all regarding the compelling ways you provide priceless guidance on the web site and invigorate contribution from the others on that subject matter and our favorite simple princess is undoubtedly discovering a lot of things. Take pleasure in the remaining portion of the year. You’re the one performing a dazzling job.

  • Advance Auto Parts

    18.05.2016 at 17:34 Responder

    whoah this blog is magnificent i like studying your posts. Keep up the great work! You already know, lots of people are hunting around for this info, you could help them greatly.

  • Dining Table Sets 

    18.05.2016 at 17:36 Responder

    As a Newbie, I am permanently exploring online for articles that can be of assistance to me. Thank you

  • wedding dress

    18.05.2016 at 21:20 Responder

    I couldn’t resist commenting. Exceptionally well written!

  • Addicted To Marijuana

    18.05.2016 at 21:38 Responder

    How to Stop Smoking Pot – Marijuana Addiction Information

  • mattress reviews

    18.05.2016 at 22:38 Responder

    I am trying to find a free Dreamweaver alternative and it looks like Kompozer is good. But I could not find any feedback with using this program for wordpress templates. I wanted to know if anyone has used it and how well it works. Thanks in advance..

  • click the next website

    19.05.2016 at 03:30 Responder

    You actually make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be really something that I think I would never understand. It seems too complicated and extremely broad for me. I’m looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!|

  • trucks for sale in Philadelphia

    19.05.2016 at 06:10 Responder

    You have made some really good points there. I checked on the net to find out more about the issue and found most people will go along with your views on this website.|

  • just click the next site

    19.05.2016 at 07:05 Responder

    Thank you, I’ve just been looking for info approximately this subject for a while and yours is the best I have discovered so far. But, what concerning the bottom line? Are you positive about the source?|

  • Leonardo Rothe

    19.05.2016 at 09:52 Responder

    I have not checked in here for some time because I thought it was getting boring, but the last several posts are great quality so I guess I’ll add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend 🙂

  • shopping

    19.05.2016 at 10:09 Responder

    I needed to thank you for this excellent read!! I certainly enjoyed every little bit of it. I have you book marked to look at new stuff you post…

  • URL

    19.05.2016 at 12:13 Responder

    … [Trackback]

    […] Read More here: periodico-solidaridad.cl/2015/08/02/presidenta-del-sindicato-unificado-de-metro-la-empresa-discrimina-a-las-mujeres-en-el-ingreso-la-cultura-te-enfrenta-a-tus-companeros-y-el-usuario-se-siente-con-el-derecho-de-agredirte/ […]

  • vegas strip clubs

    19.05.2016 at 17:00 Responder

    Pondering very good sense humiliated to wait any sort of ceremony even though you’re unhealthy weight .? In the event you are sincerely engaged with your individual belly’s excess weight? Need to interact is yes, following that take the primary clever merchandise often called like Honed Medspa with which achievable solve because with the disorder to do with overweight. Nevertheless, you’ll find a number units thatrrrs available, this claim they can reduce your fat cells in a different respected duration most of them are not effective.

  • Software

    19.05.2016 at 19:29 Responder

    Your style is very unique compared to other folks I have read stuff from. Thanks for posting when you have the opportunity, Guess I will just book mark this page.

  • mattress reviews

    20.05.2016 at 00:01 Responder

    I follow all the installation instructions, after downloading, but Mozilla Firefox blocks the installation..

  • best site

    20.05.2016 at 03:27 Responder

    }

  • vegas escort agency

    20.05.2016 at 08:34 Responder

    […]the time to read or pay a visit to the content or sites we have linked to below the[…]…

  • Anónimo

    20.05.2016 at 15:59 Responder

    Straight towards the point and nicely written! Why can’t every person else be like this?

  • knNe2k

    20.05.2016 at 16:39 Responder

    651924 230989I like the valuable information you supply inside your articles. Ill bookmark your weblog and check once more here regularly. Im quite certain Ill learn several new stuff proper here! Excellent luck for the next! 508594

  • mattress reviews

    21.05.2016 at 05:49 Responder

    Is it possible to register a domain name and start web site through Microsoft Small Business in UAE ?.. If it is not possible through Microsoft small business, please advise me the best website to create a new website which can operate from UAE..

  • blog

    21.05.2016 at 07:59 Responder

    This web site can be a walk-by way of for all of the data you needed about this and didn’t know who to ask. Glimpse here, and also you will surely uncover it.

  • Shyla Rabuck

    21.05.2016 at 08:44 Responder

    You have brought up a very superb details , thankyou for the post.

  • just click the next site

    21.05.2016 at 09:32 Responder

    Saved as a favorite, I like your website!|

  • kawa i herbata

    21.05.2016 at 20:07 Responder

    Co mi mówi podniebienie rano. Kawa i herbata. Tak dokładnie ale jakości najlepszej !!!

  • reiki healing uk

    22.05.2016 at 02:36 Responder

    Naturally I like your internet website, nonetheless you might have to check the spelling on quite several of your posts. A number of them are rife with spelling troubles and I locate it extremely bothersome to let you know. Nevertheless I will surely come once again again!

  • best mattresses 2016

    22.05.2016 at 11:04 Responder

    I’ve seen other bloggers have more than one image per post, but the templates blogspot only allows one image per post. Does anyone know the .html or is there something else I have to do to get multiple images?.

  • just click

    22.05.2016 at 18:36 Responder

    My partner and I stumbled over here different web address and thought I should check things out. I like what I see so now i’m following you. Look forward to looking into your web page yet again.|

  • NHcars.net

    23.05.2016 at 01:48 Responder

    Nice to you, I am Karleen. To recoup coins exactly what I may every entire week. Kentucky is even his house. Data processing is exactly he generates a living.

  • simply click

    23.05.2016 at 12:37 Responder

    I am sure this post has touched all the internet people, its really really nice paragraph on building up new blog.|

  • Curt Defazio

    23.05.2016 at 13:18 Responder

    Some times its a pain inside the ass to read what blog owners wrote but this website is very user friendly ! .

  • HVAC 

    23.05.2016 at 14:03 Responder

    As a Newbie, I am continuously exploring online for articles that can benefit me. Thank you

  • Highly recommended Online site

    23.05.2016 at 19:09 Responder

    Great post. I used to be checking constantly this weblog and I am inspired! Very useful information particularly the last section 🙂 I handle such info a lot. I used to be looking for this certain info for a long time. Thanks and best of luck. |

  • Source Webpage

    23.05.2016 at 19:15 Responder

    Piece of writing writing is also a fun, if you know after that you can write otherwise it is difficult to write.|

  • Alonso Challinor

    23.05.2016 at 21:12 Responder

    I have recently started a web site, the info you offer on this site has helped me greatly. Thank you for all of your time & work. “The man who fights for his fellow-man is a better man than the one who fights for himself.” by Clarence Darrow.

  • best mattresses 2016

    23.05.2016 at 23:35 Responder

    I want to start a website and I have no idea how. It has to be free and relatively simple, and I want other people to be able to comment on articles/pictures. Any suggestions?.

  • ProXPN

    24.05.2016 at 08:44 Responder

    Verified proxpn deals and coupons

  • Vans

    24.05.2016 at 09:05 Responder

    My husband and i ended up being quite fortunate Peter could round up his basic research through the ideas he discovered out of the web pages. It is now and again perplexing to simply happen to be giving away ideas which often some other people have been trying to sell. And we take into account we need the website owner to give thanks to because of that. The type of explanations you have made, the easy web site navigation, the friendships you can give support to instill – it is mostly amazing, and it is making our son in addition to the family feel that the theme is thrilling, and that is really vital. Many thanks for the whole thing!

  • port of miami to key west

    24.05.2016 at 14:44 Responder

    I have been browsing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. Personally, if all site owners and bloggers made good content as you did, the web will be much more useful than ever before.|

  • This Internet page

    24.05.2016 at 15:33 Responder

    It’s nearly impossible to find knowledgeable people about this subject, however, you seem like you know what you’re talking about! Thanks|

  • Programming tutorials

    24.05.2016 at 20:32 Responder

    it\’s very good thank you

  • Faustina Bischoff

    24.05.2016 at 23:32 Responder

    Hi my loved one! I want to say that this article is amazing, nice written and include almost all important infos. I would like to peer more posts like this.

  • click the up coming web page

    25.05.2016 at 02:38 Responder

    Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wanted to say that I have really enjoyed browsing your blog posts. After all I will be subscribing to your feed and I hope you write again soon!|

  • Gail Ellwein

    25.05.2016 at 05:41 Responder

    Hmmmm this is very interesting the way you present it.

  • draftkings promo code

    25.05.2016 at 06:27 Responder

    Play for free or real money fantasy baseball and basketball at DraftKings

  • Real Estate

    27.10.2017 at 00:07 Responder

    You made some clear points there. I did a search on the subject matter and found most guys will approve with your website.

  • Business & Finance

    30.10.2017 at 01:13 Responder

    Normally I do not learn article on blogs, however I would like to say that this write-up very pressured me to check out and do it! Your writing style has been surprised me. Thanks, very great post.

  • Jewell Bedee

    30.10.2017 at 02:58 Responder

    I’ve been exploring for a bit for any high quality articles or weblog posts in this kind of location . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this web web site. Reading this info So i¡¦m glad to show that I’ve an extremely very good uncanny feeling I came upon exactly what I necessary. I such a whole lot indubitably will make certain to don¡¦t forget this internet site and give it a look a relentless basis.

  • Sport

    02.11.2017 at 23:48 Responder

    Hello, you used to write wonderful, but the last few posts have been kinda boring¡K I miss your super writings. Past few posts are just a bit out of track! come on!

  • Rufus Parinas

    03.11.2017 at 11:16 Responder

    The planet are truly secret by having temperate garden which are generally beautiful, rrncluding a jungle that is surely undoubtedly profligate featuring so many systems by way of example the game courses, golf approach and in addition private pools. Hotel reviews

  • Earle Merten

    04.11.2017 at 12:08 Responder

    I found your weblog internet site on google and check a couple of of your early posts. Proceed to sustain up the very great operate. I just extra up your RSS feed to my MSN News Reader. Seeking for ahead to reading extra from you later on!…

  • Fredrick Sourwine

    05.11.2017 at 13:32 Responder

    I think far more writers ought to take care to write with passion like you. Even informational articles like this can have personality. That’s what you’ve interjected in this informative write-up. Your views are very exclusive.

  • Auto

    05.11.2017 at 23:56 Responder

    Hey very cool site!! Man .. Excellent .. Amazing .. I’ll bookmark your web site and take the feeds additionally¡KI’m happy to search out a lot of helpful info right here within the put up, we want develop more techniques on this regard, thanks for sharing. . . . . .

  • Trent Thatcher

    08.11.2017 at 18:10 Responder

    Your grasp of this topic is wonderful. It genuinely touched base to me and I am glad I located this material. Thank you extremely a lot.

  • Gemma Wagy

    10.11.2017 at 15:03 Responder

    Wow, incredible blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look straightforward. The overall appear of your web site is great, as nicely as the content! xrumer

  • Foster Jericho

    13.11.2017 at 08:57 Responder

    There are some fascinating closing dates on this write-up but I don’t know if I see all of them middle to heart. There’s some validity nonetheless I’ll take preserve opinion until I appear into it further. Great post , thanks and we want extra! Added to FeedBurner as effectively

  • Doreen Surano

    16.11.2017 at 07:46 Responder

    We’re a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your website offered us with valuable information to work on. You’ve done an impressive job and our whole community will be grateful to you.

  • Nina Gollnick

    20.11.2017 at 18:28 Responder

    Excellent! Your weblog has a ton readers. How did you get all of these readers to appear at your website I’m jealous! I’m still finding to know all about blogs on the net. I’m going to appear about on your internet site to get a greater understanding how to get much more visable. Thanks for the assistance!